SCOUTS

29 leden

Uitdaging, samenwerking & ontwikkeling

Van 11 tot 15 jaar

Onze groep

Naast samenwerking en elkaar helpen als er problemen zijn, is het ook belangrijk dat scouts (een deel van) een opkomst leren organiseren. Deze groep scouts wordt op deze manier relatief zelfstandig en de scouts worden voorbereid op de volgende speltak, de explorers, waarin ze zelf activiteiten gaan organiseren. Zo blijven scouts zich steeds verder ontwikkelen, dit heet bij Scouting de 'doorlopende leerlijn'.

Waarom scouting?

Scouting is veel meer dan het doen van activiteiten in het bos, op het water of in het park. Er zit een visie achter het Scoutingspel, die wordt samengevat in de spelvisie S.C.O.U.T.S.

De spelvisie geeft aan waar Scouting inhoudelijk voor staat:

SAMEN
Dit element staat voor de betrokkenheid die je als scout hebt met de maatschappij, voor de onderlinge verbondenheid die scouts over de gehele wereld met elkaar voelen en voor het internationale aspect binnen Scouting.

CODE
Dit element staat voor de normen en waarden (de 'spelregels'), de ceremoniƫn en het fundament van Scouting.

OUTDOOR
Dit element staat voor het buitenleven, waarbij de natuur niet alleen wordt gezien als omgeving waarin het spel van Scouting gespeeld wordt, maar ook als opvoedende waarde.

UITDAGING
Dit element staat voor de persoonlijke ontwikkeling van scouts. Scouting is niet alleen een plezierige vrijetijdsbesteding, maar biedt ook mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en steeds weer je grenzen te verleggen.

TEAM
Dit element staat voor het werken in subgroepen (oud leert jong) en de toenemende zelfstandigheid van de jeugdleden.

SPEL
Staat voor het Scoutingspel zelf, de veelzijdigheid ervan, de thematiek en het aanspreken op de creativiteit (zowel in fantasie als het creatief zijn in oplossingen).

Kernwaarden van onze speltak

Elke leeftijd heeft behoefte aan andere activiteiten of uitdagingen. Daarom bieden onze vrijwilligers elke opkomst een programma op maat aan.

Deze speltak hoedt zich vooral bezig met de volgende kernwaarden

  • Ontwikkeling 90%

  • Samenwerken 80%

  • (Outdoor) technieken 100%

  • Spel & creativiteit 50%

  • Zelfstandigheid 70%

  • Leiderschap 80%